Dette kartet krever JavaScript for å fungere.

Adkomst

Kjør veien fra Unneland helt opp til sørenden av Osavann. Ikke kjør over den smale broen til venstre, men rett frem til en gruset parkering ved enden av vannet, ca 310 moh. Følg sti langs varderekken, via den lille toppen rett øst for parkeringen først, og så oppover Katladalen mot sør. Halvveis oppe i dalen er et kjelkehus, etter det kan du krysse over dalbunnen og gå frem til kanten mot vest. Flere startmuligheter her, gå så langt opp du ønsker. Det er bratt stup utfor kanten. Du kan også gå helt på på toppen av Sletteggen, ca 745 moh. Her er mange startmuligheter, og slakere starter før det går bratt utfor.

Flyging

Det er verd å merke seg at hele hanget på Sletteggen er svært bratt, ca 45 grader, nesten et stup, selv om det ikke ser så bratt ut fra luften. En ufrivillig landing i skråningen vil være meget farlig med potensiale til å falle 400m rett ned. Hold derfor avstand til teggenget, særlig i termiske forhold.

Sletteggen

Sletteggen ligger øst for Unnelandstoppen, og har et langt og bratt hang, som vender mot nordvest. START: Flere startsteder fra V til NØ LANDING: Hovedlanding ved Unneland. Flygbart på vind fra vest til nord, men nordvest er ideell retning. Termikken slipper særlig i nordenden av det flatere toppartiet, der eggen skråner, og i sørenden.Mange fine startsteder og et supert hang.

Retninger

Lisenskrav
    pp2/sp2

Webkamera i nærheten

Design og utvikling av Nikolas van Etten 2008-2010 © Bergen Hanggliding og Paragliding Klubb - bakgrunnsbilde © Sindre Jacobsen