Dette kartet krever JavaScript for å fungere.

Adkomst

Adkomst Unneland

Du kommer til flystedet ved å kjøre til Espeland og ta av ved skiltet Gullfjellet. Parkering oppe og nede.

Flyging

Unnelandstoppen er hangbart ved vindretning fra SSV til ca V. Er vinden nordvest er flystedet ikke egnet, og start er vanskelig med fare for å havne i trærne, samt at det ikke er nevneverdig løft. Ved vind fra S-SE blir også forholdene vanskelige, og det kan forekomme områder utenfor start med massivt synk. Ikke anbefalt å fly på S-SE I sesongen finner man fin termikk ved Unnelandstoppen. Dersom man har skrudd seg et par hundre meter over start er det mulig å stikke over til Sletteggen østenfor og komme seg videre opp der.

Det er en forbudsone mot acroflyging ved Unnelandstoppen. Denne strekker seg fra hanget og ut mot landing. All acroflyging må foretas utenfor denne sonen. Vis airmanship!

Vis hensyn til grunneiere både ved parkering og landing! Landingsavtalen inneholder retningslinjer for bruken av landingen som det er viktig alle setter seg inn i og overholder: PARKERING PÅ BETONGPLATTINGEN i krysset. Etter landing BÆRES UTSTYRET TIL VEIKANTEN for pakking. Utstyret bæres til parkeringen, INGEN KJØRING for å hente! INGEN SKJERMTREKKING på Unnelandslandingen. UNNGÅ å lande utenfor oppmerket område, unntatt i nødsfall. Se foto nedenfor. Dersom dette ikke overholdes kan vi sette landingsavtalen i fare. Straffeavgift for utelandinger uansett årsak kr 50,-(25,- for elever PP2/SP2).

Rapportering med dato og årsak til styret@bhpk.no.

NB - La oss alle huske på at mulighet for videre avtale avhenger av hvordan vi opptrer der inne !

Unnelandstoppen

Unnelandstoppen Vemånen 284 moh, 200 m over landing. Max lovlig flyhøyde: 1066 moh LANDING: Hovedlanding ved Unneland Startretning: SSV og VSV. Startene er nylig oppgradert, og har i 2009 fått toppdekke av naturgress, og fremstår som kanskje blant de flotteste startene i landet.

Retninger
Sørvest Vest Sør Sørvest
Vest
Sør
Høyde over havet
289 m
Høyde over landing
200 m
Høydebegrensning
1067 m

Sikkerhet

Lisenskrav
PP2

På gode dager kan det være mange piloter i luften samtidig. Følg derfor vikepliktregler og se opp for andre i luften. Vær også obs. på hangglidere som har langt større flyfart enn PG

Webkamera i nærheten

Design og utvikling av Nikolas van Etten 2008-2010 © Bergen Hanggliding og Paragliding Klubb - bakgrunnsbilde © Sindre Jacobsen